Czym są artykuły sponsorowane i dlaczego powinieneś w nie zainwestować?

Artykuł sponsorowany to treść reklamowa, umieszczona odpłatnie na zewnętrznym serwisie internetowym lub – choć obecnie coraz rzadziej – w prasie tradycyjnej. Trzeba jednak pamiętać, by nie była to zwykła, nachalna reklama Twojej firmy, usługi czy produktu. Liczy się także wysoka jakość merytoryczna artykułu i treść, która będzie wartościowa i angażująca dla odbiorcy, dlatego artykuły sponsorowane najczęściej przyjmują charakter informacyjny lub nawet edukacyjny – są to chociażby poradniki związane z konkretnymi problemami czytelnika, artykuły eksperckie, porównania kilku produktów, case study, czy nawet wywiady z ekspertami.

W treści znajdują się umieszczone w naturalny sposób wzmianki o danej marce, usłudze lub produkcie (czasem jedynie na końcu artykułu znajduje się informacja o marce), a także linki przekierowujące do strony firmy lub jej podstron. Z reguły artykuły sponsorowane przygotowywane są przez copywriterów na zlecenie agencji marketingowych.

 

Jakie korzyści niesie za sobą publikacja artykułu sponsorowanego?

Artykuły sponsorowane są bardzo popularną formą reklamy z prostego powodu – przynoszą konkretne efekty. Jakie korzyści przynoszą artykuły sponsorowane?

  • Generowanie naturalnego ruchu na stronie.
  • Możliwość dotarcia do konkretnej grupy odbiorców, która jest zainteresowana daną tematyką, a co za tym idzie – może być zainteresowana skorzystaniem z usług Twojej firmy lub zakupem Twoich produktów.
  • Zwiększanie świadomości marki i oferowanych usług czy produktów.
  • Budowanie wizerunku eksperta w danej branży, a co za tym idzie – podniesienie zaufania do przedsiębiorstwa i oferowanych przez niego usług.
  • Pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce internetowej.
  • Zwiększenie sprzedaży produktów i usług.

 

Artykuł sponsorowany a pozycjonowanie

Wpływ artykułów sponsorowanych na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach jest nieoceniony. Jednym z procesów istotnych dla pozycjonowania jest tzw. link building, czyli linkowanie zewnętrzne, które polega na zdobywaniu odnośników z innych stron do własnej. Linki mogą występować zarówno bezpośrednio, jak i w formie anchorów, czyli podświetlonego tekstu, po kliknięciu którego przeniesiemy się na inną witrynę.

Aby linkowanie poprawiało pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce, muszą być to wartościowe linki. W związku z tym artykuły sponsorowane powinny być umieszczane na dobrych jakościowo i popularnych stronach. Dodatkowo skuteczność linkowania zwiększa się, gdy artykuły są obiektywne i merytoryczne, nie duplikują treści z Twojej strony, a także kiedy linków w treści jednego artykułu nie jest zbyt dużo.

Oczywiście nie należy opierać całej swojej strategii SEO tylko i wyłącznie o artykuły sponsorowane – dla uzyskania najlepszych efektów trzeba pamiętać także o innych procesach pozycjonowania, takich jak odpowiednia optymalizacja treści strony internetowej, używanie słów kluczowych, dbanie komunikację z robotami Google czy pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów na inne sposoby.

 

Jakie formy może przybierać artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane mogą przybierać różne formy. To, którą wybierzesz, zależy od kilku czynników – chociażby od tego, na jakiej stronie będzie publikowana treść, i jaki chcesz osiągnąć cel.

 

Artykuły eksperckie

To zdecydowanie najbardziej wymagająca dla autora forma artykułu sponsorowanego, przygotowywana w oparciu o różnorodne wiarygodne źródła, a nawet badania rynkowe czy naukowe. Jest to fachowy tekst o bardzo wysokiej wartości merytorycznej, który w szczegółowy sposób porusza konkretne zagadnienie i jest atrakcyjny dla odbiorcy. Z reguły publikowane są na portalach i blogach eksperckich, branżowych, a nawet niszowych, które odwiedza ściśle określona grupa odbiorców. W tego typu artykułach nieraz jedyna wzmianka na temat danej marki czy produktu pojawia się na końcu tekstu, jako informacja, kto jest sponsorem danej treści.

 

Artykuły nawiązujące

Jest to artykuł tematyczny, który omawia jakieś zagadnienie, a dodatkowo – w sposób subtelny i naturalny – nawiązuje do danej marki czy jej oferty. Artykuł nawiązujący to forma luźniejsza od artykułu eksperckiego, która nie powinna być wypełniona szczegółami czy fachowymi pojęciami, aby nie zniechęcić użytkownika, ponieważ z reguły teksty tego typu są umieszczane na bardziej ogólnych portalach.

 

Artykuły reklamowe

Artykuł reklamowy to najprostsza forma artykułu sponsorowanego. Jego treść to głównie bezpośredni opis reklamowanej marki, oferowanej przez niej usługi lub produktu, jednak reklamę warto zrównoważyć treścią merytoryczną, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy. Poza przedstawieniem oferty, artykuł reklamowy najczęściej zachęca do skorzystania z danej usługi lub zakupienia reklamowanego produktu.

 

Zalety artykułów sponsorowanych

Jakie są zalety artykułów sponsorowanych?

  • Pozwalają na dotarcie do konkretnej grupy odbiorców.
  • Są atrakcyjne i wartościowe dla czytelników z uwagi na wysoką merytorykę.
  • Pomagają w budowaniu świadomości marki.
  • Pozwalają na budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie i zwiększania zaufania wobec marki i jej oferty.
  • Są całkiem skuteczne – duży odsetek czytelników ufa artykułom sponsorowanym w takim samym lub nawet większym stopniu, niż innym artykułom.
  • Mogą być bardziej wiarygodne od innych form reklamy, na przykład płatnych recenzji produktów.
  • dobrym narzędziem reklamy, przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie, a także zwiększenia sprzedaży.
  • Mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny, pozwalają na skuteczny link building.
  • Mogą przedstawiać zalety produktów lub usług.
  • Treści z reguły pozostają w danym serwisie na zawsze, zachowując stałą wartość dla reklamodawcy.
  • Pomagają potencjalnym klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych.

 

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Napisanie skutecznego i wartościowego artykułu sponsorowanego to tylko część sukcesu, następnie bowiem należy go opublikować w odpowiednim miejscu. Najlepsze są blogi i portale branżowe, które przyciągają interesującą Cię grupę odbiorców.

Dużym ułatwieniem w publikacji artykułu sponsorowanego są specjalne platformy usprawniające działania marketingowe. Najbardziej popularne to Whitepress i Linkhouse, gdzie po rejestracji otrzymuje się dostęp do bazy ofert, na którą składają się tysiące stron internetowych z wielu branż. Serwisy te jednak pobierają prowizję od każdej transakcji.

 

Jak wybrać miejsce publikacji?

Najważniejsze czynniki, na jakie należy zwrócić uwagę, wybierając stronę do współpracy, to:

  • Związek strony z branżą i tematyką – jeśli chcesz trafić do odpowiedniej grupy docelowej, postaw na branżowy portal, z kolei umieszczenie artykułu eksperckiego z dużą ilością szczegółów i żargonu na lokalnym portalu informacyjnym prawdopodobnie przyniesie bardzo słabe efekty.
  • Liczba unikalnych użytkowników i ruch na stronie – jeżeli portal ma niewielki ruch organiczny, artykuł sponsorowany może przynieść bardzo niewielkie lub wręcz żadne efekty. Celem zweryfikowania tego parametru możesz zapytać wydawcę o statystyki z np. Google Analytics, przejrzeć komentarze pod opublikowanymi już artykułami lub polegać na szacunkowych danych z serwisów takich jak SEMstorm.
  • Widoczność witryny – szacowanych danych o widoczności portalu w Google dostarcza np. narzędzie Senuto.
  • Koszty publikacji – planując publikację artykułu sponsorowanego pamiętaj o budżecie, jaki możesz w danym momencie przeznaczyć na tę formę reklamy. Jeżeli Twoja firma dopiero zaczyna, a Ty masz niewielki budżet na reklamę, rzucanie się na głęboką wodę i płacenie za publikację artykułu sponsorowanego kilka tysięcy zł może nie być trafionym pomysłem, tym bardziej, że efekty nie zawsze są natychmiastowe.

 

Ile kosztuje artykuł sponsorowany?

Koszt publikacji artykułów sponsorowanych jest bardzo zróżnicowany – może wynosić kilkadziesiąt zł, jak i nawet kilka (czy nawet kilkanaście) tysięcy zł. Średnio jest to koszt kilkuset zł. Na koszt publikacji składa się m.in. popularność, branża i zasięg danego serwisu.

 

Co jeszcze jest ważne?

Koszt publikacji artykułów sponsorowanych jest bardzo zróżnicowany – może wynosić kilkadziesiąt zł, jak i nawet kilka (czy nawet kilkanaście) tysięcy zł. Średnio jest to koszt kilkuset zł. Na koszt publikacji składa się m.in. popularność, branża i zasięg danego serwisu.

 

Artykuły sponsorowane jako element strategii content marketingu

Można powiedzieć, że artykuły sponsorowane są jednym z podstawowych narzędzi w content marketingu. Umożliwiają zwiększenie ruchu na stronie, poprawę jej pozycji w wyszukiwarce, zwiększenie sprzedaży i budowę świadomości marki. Systematyczne tworzenie i publikowanie wyróżniających się artykułów sponsorowanych z pewnością wspomoże nasze działania marketingowe.

 

Co warto wiedzieć przed napisaniem artykułu sponsorowanego?

Zanim napiszesz artykuł sponsorowany lub zlecisz stworzenie takiej treści copywriterowi czy agencji, określ cel artykułu, a także jego grupę docelową. Tekst będzie pisany inaczej, jeżeli Twoim celem będzie wsparcie pozycjonowania strony, a inaczej, gdy chcesz zachęcić odbiorców do wypróbowania swojego nowego produktu. Dodatkowo styl tekstu i poziom merytoryczny powinien być dostosowany do odbiorców i miejsca, w jakim zostanie opublikowany artykuł.

Pamiętaj, że w większości przypadków artykuł sponsorowany powinien w sposób bardzo subtelny i nienachalny promować daną markę, usługę czy produkt. Umieszczenie dużej ilości linków i wzmianek o marce może odstraszyć czytelników, zmniejszyć ich zaufanie do tekstu i przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego.

 

Czy warto tworzyć artykuł sponsorowany?

Mówiąc prosto – tak. Artykuły sponsorowane dostarczają czytelnikom wartości merytorycznej, jednocześnie przynosząc nam pozytywne efekty, takie jak zwiększenie świadomości marki, poprawienie pozycjonowania i zwiększenie sprzedaży.

 

Co charakteryzuje artykuły sponsorowane?

Dobrze napisany artykuł sponsorowany powinien mieć kilka cech:

  • Wysoka jakość merytoryczna i zachowanie obiektywizmu.
  • Unikalna treść.
  • Atrakcyjna, ciekawa tematyka, która przyciągnie czytelnika i będzie dla niego pomocna.
  • Konkretny, zrozumiały język.
  • Informacja o marce jest subtelnie „przemycona” i wpleciona w treść, lub widoczna dopiero na samym końcu artykułu.
  • Dążenie do realizacji wyznaczonego celu marketingowego.
  • Optymalna ilość słów kluczowych – choć frazy kluczowe powinny pojawiać się w tekście, warto zadbać o to, by nie przytłaczały użytkownika i były naturalnie umieszczone w artykule.

 

Artykuł sponsorowany: kto będzie odbiorcą?

Wybór osób, do których kierujesz swój artykuł, musi być przemyślany, aby jak najlepiej realizować wybrany cel marketingowy. W zależności od grupy docelowej inaczej dobierzesz tematykę tekstu, zastosujesz inny styl i słownictwo, a także opublikujesz go w innym miejscu. Zastanów się więc, do jakich odbiorców chcesz trafić, w jakim są wieku, jakim językiem się posługują, jakie mają potrzeby i czego poszukują. Przykładowo jeśli kierujesz tekst do pasjonatów danego tematu i chcesz go opublikować na portalu branżowym, możesz sobie pozwolić na zastosowanie specjalistycznego słownictwa, a jeżeli piszesz artykuł lifestylowy dla nastolatków, użyj bardziej luźnego stylu i słownictwa.

 

Artykuły sponsorowane: co jeszcze jest ważne?

Jednym z kluczowych czynników sukcesu artykułu sponsorowanego jest przyciągający uwagę początek artykułu, a więc chwytliwy tytuł i atrakcyjny tzw. lead, czyli pierwsze dwa-trzy zdania tekstu, które będą wprowadzać w tematykę artykułu, ale jednocześnie nie zdradzą wszystkiego. Warto zadbać także o wzbogacenie treści w zdjęcia, infografiki czy tabele, a także atrakcyjne formatowanie artykułu; długie teksty łatwiej się czyta, jeśli podzielono go na niezbyt długie akapity i zastosowano w nich śródtytuły, listy, pogrubienia czy kursywę.

Ważna jest również długość artykułu. Z reguły artykuły sponsorowane nie są dłuższe niż 9-10 tysięcy znaków ze spacjami, a najlepsze dla utrzymania uwagi czytelnika z reguły są teksty mające ok. 4-6 tysięcy znaków ze spacjami. Dodatkowo serwis, na którym będziesz publikować dany artykuł, może mieć własne wytyczne odnośnie długości tekstu. Oczywiście należy zadbać także o odpowiednio wysoką jakość artykułu pod względem merytorycznym i językowym.

Pamiętaj też, by wszystkie słowa kluczowe i linki umieszczone w tekście wyglądały naturalnie i dotyczyły tematyki artykułu.

 

Najważniejsze zalety, jakie ma artykuł sponsorowany

Artykuły sponsorowane to dość nieinwazyjna forma reklamy marki, usługi lub produktu. Ponieważ odpowiadają na potrzeby czytelników poprzez poruszanie konkretnych zagadnień i dostarczanie informacji, są atrakcyjne dla odbiorcy i skuteczne dla autora – budują pozytywny wizerunek marki, zwiększają jej świadomość, a także przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie i sprzedaży. Dodatkowo mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny.

 

Czas Ładowania Strony Wpływa na:
  • pozycje w Google
  • pozycje w Ads
  • konwersje
  • wizerunek firmy
Darmowy Audyt Twojej Strony!
Bezpłatna wycena!

Zadzwoń teraz!