Kiedy Google Analytics Universal skończy zbierać dane?
W dniu 1 lipca 2023 r. Universal Analytics przestanie przetwarzać nowe dane w usługach, czyli nie będzie zbierać danych z Twojej strony.
Co mierzy Google Analytics Universal?
Mierzy odsłony strony internetowej (pageviews).
Co mierzy Firebase Analytics?
Zdarzenia i ich parametry (events) – jest to dodatek do Google Analytics Universal.
Co mierzy Google Analytics 4 inaczej GA4?
Zdarzenia i ich parametry (events + parameters) łączy w sobie Google Analytics oraz Firebase. Dokonuje także standaryzacji danych.
Jakie są zalety Google Analytics 4?
- ochrona prywatności
- system uczące się
- inteligentne odkrywanie ścieżki klienta
- monitoring różnych platform i urządzeń
Co stanie się z Google Analytics Universal?
Usługa przestanie przetwarzać dane 1 lipca 2023, czyli zakończy zbieranie danych ze strony.
Czy mogę używać Google Analytics Universal i GA4?
Tak, możesz używać obydwóch system równocześnie. Dane zbierane są niezależnie.
Co mam zrobić, jeśli jeszcze nie używam Google Analytics?
Utwórz konto firmowe i podłącz na nim Google Analytics. Obecnie najlepiej skupić się już tylko na Google Analytics 4, jeśli wcześniej nie używałeś Google Analytics.
Co mam zrobić, jeśli obecnie mam Google Analytics Uniwersal?
Zaloguj się na swoje konto i w zakładce Administracja utwórz nową usługę GA4.
Jak rozpoznać które Google Analytics używam?
Najprostsza metoda to sprawdzenie kodu strony.
kod UA-xxxxxx – to numer z Google Analytics Universal
kod G-xxxx – to numer z GA4
możesz spotkać się również z kodem GTM-xxx oznacza to, że inne kody są podłączone przez Google Tag Manager.
Co to są zdarzenia w GA4?
Zdarzenia są uruchamiane przez odwiedzających Twoją stronę lub aplikację, kiedy wykona zdefiniowaną w zdarzeniu akcję.
- zdarzenie page_view – użytkownik wyświetlił stroną w Twojej witrynie
Co to są zdarzenia zbierane automatycznie w GA4?
Wstępnie zdefiniowane zdarzenia, które możesz włączyć/wyłączyć.
- lista zdarzeń https://support.google.com/analytics/answer/9234069
- np. page_view (internet) po każdym wczytaniu strony lub po zmianie stanu historii przeglądania przez aktywną witrynę.
- np. first_visit (aplikacja lub internet) za pierwszym razem, gdy użytkownik odwiedza witrynę lub uruchamia aplikację
Zdarzenie Outbound clicks w GA4
click (internet) za każdym razem, gdy użytkownik kliknie link prowadzący poza bieżącą domenę, Nie są zbierane żadne dodatkowe parametry.
Zdarzenie File downloads w GA4
file_download (internet) gdy użytkownik kliknie link prowadzący do pliku.
- dodatkowe parametry to: file_extension, file_name, link_classes, link_domain, link_id, link_text oraz link_url,
- obsługiwane pliki to: pdf|xlsx?|docx?|txt|rtf|csv|exe|key|pp(s|t|tx)|7z|pkg|rar|gz|zip|avi|mov|mp4|mpe?g|wmv|midi?|mp3|wav|wma
Zdarzenie Page views w GA4
page_view (internet) po każdym wczytaniu strony lub po zmianie stanu historii przeglądania przez aktywną witrynę.
- dodatkowe parametry to: page_location (adres URL strony), page_referrer (adres URL poprzedniej strony), engagement_time_msec
Zdarzenie Scrolls w GA4
scroll (internet) – po pierwszym dotarciu użytkownika do dolnej części każdej strony
- dodatkowe parametry to: engagement_time_msec
Zdarzenia Video engagement w GA4
video_start – po rozpoczęciu odtwarzania filmu.
video_progress – gdy mija 10, 25, 50 lub 75% czasu trwania filmu.
video_complete – po zakończeniu filmu.
Zdarzenia Site search w GA4
view_search_results – za każdym razem, gdy użytkownik przeprowadzi wyszukiwanie w witrynie, na co wskazuje obecność parametru zapytania w adresie URL.
- dodatkowe parametry to: search_term i opcjonalnie q_<additional key=””> (gdzie <additional key=””> zawiera dodatkowy gromadzony parametr zapytania, który określasz w ustawieniach zaawansowanych)
Co to jest pomiar zaawansowany w GA4?
Pomiar ten zaczyna działać po włączeniu bez żadnych dodatkowych zmian w kodzie, inaczej zdarzenia automatyczne.
Gdzie znajdę więcej informacji na temat GA4?
Więcej informacji znajduje się na oficjalnej stronie pomocy technicznej Google: https://support.google.com/analytics/answer/10089681
Czy event to konwersja w GA4?
Raporty w GA4 składają się ze zdarzeń (events), zdarzenie nie jest automatycznie konwersją. Musisz wybrać i zaznaczyć eventy na których Ci zależy jako konwersje.
Jak rozpocząć śledzenie istniejącego zdarzenia jako konwersji w GA4?
Przejdź do zakładki Konfiguracja => Zdarzenia (EN: Configure => Events)
Znajdź zdarzenie na którym Ci zależy w tabeli Istniejące zdarzenia (EN: Existing events)
Kliknij przełącznik Oznacz jako konwersję (EN: Mark as conversion)
Jak utworzyć konwersję z nazwy wydarzenia w GA4?
Przejdź do zakładki Konfiguracja => Konwersje (EN: Configure => Conversions)
kliknij Nowe zdarzenie konwersji (EN: New Conversion Event)
- wprowadź nazwę zdarzenia
Jak sprawdzić konwersje i zdarzenia w Realtime w GA4?
Przejdź do Raporty => Czas rzeczywisty (EN: Reports => Realtime)
- pole Liczba zdarzeń (EN: Event count)
- pole Konwersje (EN: Conversions)
Zdarzenia i konwersje pojawiają się tutaj po chwili jak użytkownik je wywoła na stronie, raport służy do wglądu co dzieje się na stronie w oknie ostatnich 30 minut
Jak sprawdzić konwersje i zdarzenia w Engagement w GA4?
Przejdź do Raporty => Zaangażowanie (EN: Reports => Engagement)
- Zdarzenia (EN: Events) – raport zdarzeń
- Konwersje (EN: Conversions) – raport konwersji
Zdarzenie i konwersje pojawiają się po ok 24h, raport służy do analizy danych historycznych.
Co wchodzi w skład usługi?
- Założenie firmowego konta google, jeśli nie ma
- migracja z konta prywatnego na firmowe usług Google
- Konfiguracja następujących usług, wg. potrzeb:
- Google Analytic 4
- Google Ads
- Google Moja Firma
- Google Search Console
- Google Tag Manager
- Google Remarketing (opcjonalnie)
- Hotjar (opcjonalnie)
- Facebook Pixel (opcjonalnie)
- Podłączenie GA4
- pełna implementacja przez Google Tag Manager
- Ulepszony pomiar następujących zdarzeń (Enhanced measurement):
- Wyświetlenia strony (Page views),
- Scrollowanie strony (Scrolls),
- Wyszukiwania na stronie (Site search),
- Vide engagement),
- Pobrane pliki (File downloads)
- Dodatkowe zdarzenia (Eventy):
- Kliknięcia w numery telefonu, adresy e-mail (Call, Chat clicks)
- Wejście na stronę kontaktową (Contact Clicks)
- Działania w formularz kontaktowych Contact Form 7
- Działania w formularz kontaktowych Gravity forms
- Kliknięcia w linki zewnętrzne umieszczone na stronie (Outbound Clicks)
- Kliknięcia w odnośniki do social media (Social Media Clicks)
- (opcjonalnie) Remarketing Google Ads
- (opcjonalnie) Facebook Pixel
- (opcjonalnie) Hotjar
- Ecommerce
- Wyświetlenie produktu (view_item)
- Wyświetlenie kategorii (view_item_list)
- Wybór produktu z listy (select_item)
- Dodanie produktu do koszyka (add_to_cart)
- Usunięcie produktu z koszyka (remove_from_cart)
- Wyświetlenie zawartości koszyka (view_cart)
- Rozpoczęcie procesu płatności (begin_checkout)
- Przesłanie danych kart przez użytkownika (add_payment_info)
- Przesłanie danych o dostawie przez użytkownika (add_shipping_info)
- Finalizacja zakupu (purchase)
- opcjonalnie dodatkowe tagi lub zdarzenia są możliwe w implementacji za dodatkową opłatą.
Czy tagi UA różnią się od tagów GA4?
- tagi do GA4 konfigurowane są zupełnie inaczej niż do UA
- tagi do GA4 działają zupełnie inaczej niż do UA
Czy wykonujecie pełną integrację z trybem zgody?
Tak zgodnie z wymogiem prawnym RODO
Jak zweryfikować tagi?
- Google Tag Assistant Legacy
- https://chrome.google.com/webstore/detail/tag-assistant-legacy-by-g/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefk?hl=pl
- sprawdza jakie tagi Google są odpalone na stronie
- GTM- tag Google Tag Manager
- UA- Google Analytics Universal (stara wersja)
- G- Google Analytics 4 (nowa wersja)
- wykrywa również np. kilkukrotne podłączenie statystyk lub tagów
Czy bedę miał nadal dostęp do danych z Google Analytics Universal?
Tak dane będą nadal dostępne, poprostu Google zapkończy zbieranie nowych danych
Czy zainstalowanie banera trybu zgody wystarczy?
Nie, tryb zgody musi być zintegrowany ze skryptami działającymi na stronie, w zależności od tego czy zgoda została wyrażona czy nie, odpala bądź nie odpowiednie skrypty.
Czy macie rozwiązanie tryb zgody dla Google Universal?
Nie nie przygotowaliśmy rozwiązania trybu zgody dla Google Analytics Universal ponieważ Google zamyka tą usługę. Implementacja jest przygotowana pod GA4.
Dlaczego potrzebuje waszej pomocy, podłączenie GA4 to wklejenie dwóch kodów na stronę?
Tak zgadza się GA4 podłącza się bardzo szybko, jednak nie jest to integracja zgodna z RODO, ponieważ nie pyta się o zgodę na odpalenie statystyk.
Czy moge sam podłączyć GA4 bez trybu zgody?
Oczywiście jednak musisz wiedzieć że zbieranie danych bez trybu zgody jest bez prawne, a jako właściciel w pełni odpowiadasz za Swoją stronę.