Postaw Na Szybkość Ładowania Strony

Darmowy Audyt Czasu Wczytywania Twojej Strony

 

Czas Ładowania Wpływa Na:

  • pozycje w Google
  • pozycje w Ads
  • konwersje
  • wizerunek firmy

ZAMÓW WYCENĘ
Ofertę otrzymasz zupełnie za darmo!



    Oferta na poprawę szybkości ładowania strony


    Szybkość ładowania strony – co to jest czas ładowania strony? Na co wpływa i
    jak go poprawić?
    Szybkość ładowania strony internetowej ma ogromne znaczenie,
    aby strona działała sprawnie, spełniała oczekiwania odwiedzających czy miała
    lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania czy płatnych reklamach Google Ads.

    Zoptymalizowanie witryny jest jednak sporym wyzwaniem,
    dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonej osoby. Nasza oferta obejmuje
    między innymi audyt strony i kompleksową poprawę szybkości ładowania strony, a
    dokładniej poznasz ją w wiadomości email.

    Co to jest czas ładowania strony?


    Czas ładowania strony, inaczej nazywany page speed, to
    całkowity czas wczytywania strony internetowej – od momentu, gdy użytkownik
    wybierze adres strony do czasu jej pełnego załadowania powyżej linii
    przewijania, kiedy możliwe jest pełne korzystanie z widocznej części witryny.
    Nie jest to zawsze jednoznaczne z wyświetleniem całej zawartości strony: wiele
    portali na bieżąco wczytuje linki, grafiki i inne treści, a także dodatkowe
    skrypty, na przykład reklamowe, podczas przewijania strony w dół, właśnie po
    to, aby pierwsza część witryny była dostępna jak najszybciej. Z perspektywy
    użytkownika kluczowe jest, by strona i jej kolejne podstrony ładowały się
    szybko, aby korzystanie z niej było płynne i przyjemne.

    Przyjmuje się, że najlepiej, aby strona ładowała się
    maksymalnie 2 sekundy. Według badań udostępnionych przez
    Google nawet 40% odwiedzających opuszcza stronę internetową, nie
    wczyta się ona w ciągu 3 sekund, co prowadzi przykładowo do rezygnacji z
    zakupów, a duża część z tych użytkowników już nigdy nie wraca na witrynę. Czas
    wczytywania strony www powyżej 4-5 sekund, choć kiedyś nikogo nie dziwił, jest
    obecnie niedopuszczalny, ponieważ znacząco zniechęca użytkownika i pogarsza
    pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Duże znaczenie dla użytkowników ma także
    szybkość ładowania wersji mobilnej strony; coraz więcej osób
    przegląda internet i dokonuje zakupów w e-sklepach przy użyciu smartfonów i
    tabletów, dlatego warto zwrócić uwagę nie tylko na to, czy nasza strona jest
    przystosowana do tych urządzeń, ale i jak szybko na nich działa.

    Szybkość wczytywania strony www jest na tyle ważnym parametrem, że powstało
    wiele narzędzi, które umożliwiają analizę tego, co wpływa na prędkość
    ładowania strony. Istnieje również wiele metod poprawienia szybkości strony
    www.

    Jak sprawdzić szybkość ładowania strony?


    Szybkość ładowania strony jest pojęciem oderwanym od szybkości łącza
    internetowego, a także obiektywnym – jeśli na Twoim komputerze witryna ładuje
    się szybko,
    nie oznacza to jeszcze, że tak samo będzie u wszystkich innych osób, które
    na nią wejdą. Ma to związek z przechowywaniem rozmaitych treści strony w pamięci
    podręcznej przeglądarce, podczas gdy najważniejszy jest czas ładowania strony
    i kolejnych podstron u nowych użytkowników. W związku z tym należy
    przeprowadzić kompleksową analizę szybkości ładowania strony,
    w czym pomagają rozmaite narzędzia dostępne w sieci. Wybór jest bardzo
    szeroki, a większość z nich jest darmowa i prosta w użyciu: najczęściej
    jedyne, co musisz zrobić po wybraniu narzędzia, aby zbadać swoją stronę, to
    podać jej adres i rozpocząć analizę. Musisz także pamiętać o sprawdzeniu
    szybkości ładowania strony www dla urządzeń mobilnych, co jest możliwe dzięki
    narzędziom dedykowanym mobilnym wersjom stron.
    Poniżej przedstawiamy kilka narzędzi umożliwiających zbadanie szybkości
    ładowania strony.

     

    Google PageSpeed Insights

     


    Najbardziej popularne narzędzie do sprawdzania szybkości ładowania strony,
    stworzone przez Google. PageSpeed Insight analizuje witrynę i przypisuje jej
    wynik pomiędzy 0 a 100 dla obu wersji: desktopowej i mobilnej, a następnie
    przedstawia elementy, które można poprawić, aby zmniejszyć czas wczytywania
    strony www. Ponieważ jest to narzędzie wielofunkcyjne, które podaje liczne
    dane laboratoryjne oraz dane zebrane od użytkowników, w dalszej części tekstu
    przeczytasz więcej na temat tej strony i jej możliwości.

    GTMetrix


    Narzędzie prezentujące szybkość ładowania strony i wskazówki, jak ją poprawić,
    w prostej formie. GTMetrix wyróżnia fakt, iż przyznaje stronie jedną rangę na
    podstawie wytycznych Google, a drugą – na podstawie wytycznych Yahoo. W wersji
    bez logowania pozwala sprawdzić szybkość ładowania strony z serwera w
    Kanadzie, co wydłuża czas wczytywania, podczas gdy po zalogowaniu dostępny
    jest wybór serwera w Londynie. Więcej opcji ma wersja płatna GTMetrix, która
    pozwala na przykład na zapisywanie wyników analizy i późniejsze porównywanie
    ich z kolejnym raportem.

     

    Pingdom Website Speed Test


    Kolejne darmowe narzędzie pozwalające na analizę szybkości ładowania strony.
    Umożliwia wybór lokalizacji serwera, z którego ma być przeprowadzona analiza,
    a raport zawiera między innymi procentowy udział różnych rodzajów treści
    (tekst, fonty, HTML, kod CSS, skrypty, zdjęcia i inne) w czasie ładowania
    strony. Podobnie jak wcześniejsze narzędzia, Pingdom również wskazuje, jak
    poprawić czas wczytywania wybranej strony.

     

    Test optymalizacji mobilnej Google Search Console


    Narzędzie Google, pozwalające w szybki i prosty sposób sprawdzić, czy strona
    jest dobrze przystosowana do urządzeń mobilnych. Test optymalizacji mobilnej
    sprawdza między innymi szybkość ładowania strony, ale nie podaje jego
    szczegółowych składowych, za to umożliwia sprawdzenie listy problemów
    utrudniających użytkownikom mobilnym korzystanie ze strony.

     

    Test my Site – Think with Google


    Kolejne narzędzie od Google poświęcone użytkownikom mobilnym. W
    przeciwieństwie do poprzedniej strony, Test my Site w bardziej szczegółowy
    sposób skupia się na szybkości wczytywania strony na urządzeniach mobilnych i
    podaje liczne wskazówki, jak zoptymalizować witrynę i poprawić jej
    szybkość.

    Szybkość ładowania strony Google


    Google PageSpeed Insights to na tyle
    rozbudowane narzędzie, że warto poświęcić mu więcej uwagi. Jest to regularnie
    aktualizowana usługa internetowa udostępniana przez Google, dzięki której
    bezpłatnie otrzymujemy zaawansowany raport dotyczący prędkości naszej strony
    www – zarówno jej wersji na komputer, jak i mobilnej.

    Jak korzystać z tego narzędzia? Odwiedź witrynę Google
    PageSpeed Insights I wpisz w odpowiednie pole adres swojej strony lub jej
    dowolnej podstrony, po czym kliknij przycisk „Analizuj”. Analiza trwa krótką
    chwilę, a jej wynikiem jest przegląd informacji o stronie. Oprócz
    podstawowego, ogólnego wyniku wydajności strony, Google PageSpeed Insights
    uwzględnia dane laboratoryjne z narzędzia Google Lighthouse, oraz dane
    pochodzące od rzeczywistych użytkowników, którzy korzystają z przeglądarki
    Google Chrome i zgodzili się na udostępnianie firmie Google swoich statystyk.
    Wskaźnikami laboratoryjnymi są:

    • First Contentful Paint (FCP) – czas od starty ładowania
      strony do momentu wczytania pierwszego jej elementu, na przykład obrazu
      lub treści, przy czym wykluczone są elementy znajdujące się w ramkach
      iframe. Za szybki uważany jest FCP poniżej 1,8 sekundy.
    • Speed Index (SI) – indeks szybkości, wskazuje, jak szybko
      strona zapełnia się treścią. Dobrą wartością jest Speed Index poniżej 3,4
      sekundy.
    • Largest Contentful Paint (LCP) – czas od startu ładowania
      strony do wyrenderowania największego jej elementu – najczęściej obrazu,
      filmu lub dużego elementu tekstowego. Narzędzie Google definiuje szybki
      LCP jako czas poniżej 2,5 sekundy.
    • Time to Interactive (TTI) – czas do pełnej
      interaktywności, czyli czas, po którym strona staje się w pełni
      interaktywna. Za dobry wynik uważany jest czas poniżej 3,8 sekundy.
    • Total Blocking Time (TBT) – łączny czas zablokowania,
      czyli wyrażana w milisekundów suma wszystkich okresów pomiędzy pierwszym
      wyrenderowaniem treści a czasem do pełnej interaktywności, w przypadku gdy
      długość zadania przekroczyła 50 ms. Idealnym wynikiem jest TBT równe 0 ms,
      ale dobrym wynikiem jest TBT poniżej 200 ms.
    • Cumulative Layout Shift (CLS) – łączna suma
      nieoczekiwanych przesunięć układu strony. Takie nieoczekiwane przesunięcia
      mogą sprawiać, że strona się przesuwa w trakcie czytania tekstu, co nie
      tylko wytrąca odwiedzającego z rytmu, ale i może prowadzić do kliknięcia w
      miejsce, gdzie nie chciał kliknąć.

    Poza wynikiem wydajności narzędzie przeprowadza szeroką analizę różnych
    elementów witryny i podaje
    rekomendacje, jak poprawić czas wczytywania strony www.
    Rekomendacje łączą się z innymi narzędziami Google, w tym pozycjonowaniem
    stron i Google Ads, a więc zoptymalizowanie strony według wskazówek tego
    narzędzia może poprawić pozycję witryny w wyszukiwarce, co przełoży się na
    większe zainteresowanie stroną, a w efekcie na np. wyższą sprzedaż w sklepie
    internetowym. Należy jednak pamiętać, że proponowane przez Google PageSpeed
    Insights optymalizacje mogą faktycznie mieć pozytywny wpływ na czas ładowania,
    ale jednocześnie mogą pogorszyć komfort przeglądania i korzystania ze strony.
    Z tego względu przed wprowadzeniem zmian należy rozpatrzyć, czy są one
    rzeczywiście potrzebne – jeśli wynik naszej strony jest już dobry, drobne
    zmiany nie wniosą wiele.

    FAQ

    Dlaczego strona wczytuje się powoli?

    Powodów, dla których czas ładowania strony jest zbyt długi, jest wiele. Jednym z pierwszych czynników, na które powinieneś zwrócić uwagę, jest hosting, jego ograniczenia techniczne, a także jego konfiguracja. Problemem może być sama stabilność pracy serwera i jego niezawodność, używany przez firmę hostingową typ i pojemność dysków, ich słaby procesor czy zbyt niska pamięć RAM, czy wersja PHP zainstalowana na serwerze – korzystanie z najnowszej wersji PHP jest szczególnie ważne w przypadku stron i sklepów opartych o gotowe silniki, na przykład WordPress. Dodatkowo parametry wybranego hostingu, takie jak dostępny transfer danych czy przepustowość łącza, mogą być niewystarczające dla potrzeb Twojej strony.

    Dodatkowo na szybkość ładowania strony może wpływać brak tzw. CDN: Content Delivery Network, czyli sieć dostarczania treści. Ma to szczególne znaczenie, kiedy strona przyciąga użytkowników z całego świata. CDN to wysoce rozproszona sieć serwerów, dzięki której można zmniejszyć fizyczną odległość pomiędzy serwerem, a odwiedzającym witrynę, co znacznie zmniejsza opóźnienie i zwiększa szybkość strony www.

    Kolejnym powodem wolnego wczytywania strony może być nieużywanie modułu cache po stronie serwera. Cache to pamięć podręczna, dzięki której treści są ładowane szybciej przy mniejszym koszcie zasobów serwera.

    Najczęstszą przyczyną wolnego ładowania się strony są jednak rozmaite błędy po stronie dewelopera witryny, więc jeśli masz dobry hosting, serwer ma włączony moduł cache, a nawet używasz CDN, przyjrzyj się samej stronie i jej zawartości, a także wszystkim kodom, używanym wtyczkom czy skryptom. Należą do nich między innymi:

    • Zbyt duża wielkość plików graficznych: za duże wymiary obrazków (np. grafika o wysokości 3000 pikseli umieszczona bez zmniejszenia w ramce o wysokości 500 pikseli), brak kompresji plików, nieoptymalny format.
    • Elementy spowalniające wczytywanie, na przykład animacje Flash, slidery z dużą ilością slajdów, galerie zdjęć, animowane menu.
    • Duża ilość niepotrzebnego kodu strony, niepotrzebne elementy w kodzie HTML i CSS.
    • Brak minifikacji kodu strony.
    • Kod CSS zawarty w głównym kodzie HTML strony, a nie w osobnym pliku.
    • Duża ilość wtyczek i skryptów na stronie, niepotrzebne lub kolidujące ze sobą wtyczki.
    • Duża ilość przekierowań i łańcuchy przekierowań na stronie.

    Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie

    Dlaczego szybkość wczytywania strony jest tak istotna? Dla użytkownika liczy się każda sekunda – wolne działanie strony jest zwyczajnie frustrujące dla użytkownika, zwłaszcza kiedy ten jest świadomy, że nie wynika to ze słabego łącza internetowego czy spowolnionego działania urządzenia, z którego korzysta. Wiele osób w obliczu zbyt długiego czasu ładowania się strony po prostu z niej wychodzi. Często oznacza to na przykład porzucenie koszyka i rezygnację z zakupów, a zdecydowanie się na konkurencyjną firmę, co spowoduje straty dla Twojego biznesu. Szybkość ładowania strony jest szczególnie ważna dla użytkowników urządzeń mobilnych. Dodatkowo strona internetowa jest w dzisiejszych czasach wizytówką danej organizacji. Długi czas ładowania może sprawić, że użytkownik witryny nabierze wątpliwości wobec wiarygodności Twojej marki.

    Jednak poza tym, że użytkownicy mniej chętnie korzystają z długo ładujących się stron, ich preferencje odzwierciedlają także mechanizmy wyszukiwarek, na przykład Google. Szybkość ładowania strony to jeden z kluczowych czynników rankingowych, wpływających na pozycję witryny w wyszukiwarce. Poprawienie czasu, w jakim użytkownik może zacząć korzystanie z witryny, przekłada się więc jednocześnie na większą szansę, że nasza strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Należy pamiętać nie tylko o stronie głównej, ale i tym, jak szybko ładują się konkretne podstrony.

    Jakość strony, w tym czas wczytywania strony, ma wpływ również na skuteczność kampanii reklamowych w Gogle Ads. Im lepsza jakość strony według narzędzia Google Ads, tym mamy większe szanse na to, że nasze reklamy pojawią się wyżej w stosunku do reklam konkurencji i będą kosztowały mniej, biorąc pod uwagę średni koszt kliknięcia.

    Jak poprawić szybkość ładowania strony?

    Po wykonaniu analizy wydajności strony i przeanalizowaniu możliwych błędów, pora na rozprawienie się z problemami witryny i zwiększenie szybkości ładowania. Istnieje wiele narzędzi i metod, które można wykorzystać, aby poprawić czas wczytywania strony www.

    Jeżeli podejrzewasz, że na szybkość ładowania strony wpływa hosting, z jakiego korzystasz, warto skontaktować się z jego dostawcą, aby spytać o przyczynę problemów i poprosić o pomoc. Kolejnym krokiem może być dopłacenie do lepszego pakietu hostingowego, na przykład takiego z większym transferem danych, jeżeli obecny jest za mały, lub całkowita zmiana dostawcy hostingu. Możliwą opcją jest także przejście z serwera współdzielonego z innymi użytkownikami na serwer dedykowany, do którego będziesz mieć pełny, wyłączny dostęp do sprzętu, na którym znajduje się Twoja strona. Serwery tego typu są droższe, ale cechują się znacznie lepszą wydajnością, a co za tym idzie: szybszym czasem ładowania strony, i pozwalają na pełną konfigurację serwera.

    Możesz też zacząć korzystać z usług CDN, szczególnie jeśli Twoją stronę www odwiedzają osoby z wielu krajów. Używanie CDN minimalizuje opóźnienia w ładowaniu zawartości strony internetowej, a Twoja witryna staje się lepiej dostępna na całym świecie. Dodatkowo jeśli użytkownik już odwiedził Twoją stronę to najbliższy punkt CDN przekazuje jej statyczne elementy ze swojej pamięci podręcznej, przyspieszając czas wczytywania strony.

    Jeżeli zawartość Twojej strony nie jest bardzo dynamiczna i Twoim celem nie jest to, by każdy użytkownik zobaczył coś innego podczas odwiedzania witryny, możesz włączyć moduł cache po stronie serwera. Kiedy moduł cache jest wyłączony, to serwer przy każdym użytkowniku uruchamia wszystkie funkcje i pobiera dane z bazy, aby wygenerować kod HTML. W praktyce może to oznaczać, że w ciągu minuty serwer może wykonać te operacje na przykład dla stu osób – jeżeli moduł cache serwera jest włączony, kod HTML zostanie wygenerowany dla pierwszej osoby i zapisany w formie statycznej w pamięci podręcznej serwera, po czym przekazany pozostałym użytkownikom.

    Niektóre firmy hostingowe włączają funkcję kompresji GZIP domyślnie, ale jeśli na używanym przez Twoją stronę serwerze nie jest włączona, spróbuj włączyć ją ręcznie. Kompresja GZIP to najbardziej popularna i bardzo skuteczna metoda kompresji, która skraca czas ładowania strony poprzez zmniejszenie rozmiaru odpowiedzi HTTP.

    Kolejnym krokiem, który może drastycznie wpłynąć na czas ładowania się strony, jest zmniejszenie ilości i optymalizacja plików graficznych. Jest to jedna z najprostszych i najszybszych metod zwiększania wydajności strony www. Jeżeli element graficzny na stronie nie powiększa się po kliknięciu, warto zmniejszyć jego wymiary, a następnie dokonać kompresji – najbardziej efektywne jest użycie darmowych internetowych aplikacji stworzonych specjalnie w tym celu. W przypadku dużej ilości plików warto postawić na wtyczki, które automatycznie optymalizują zdjęcia wrzucane na serwer, lub napisanie w tym celu własnego skryptu. Nadmierna kompresja zdjęć i grafik może jednak negatywnie odbić się na ich jakości, dlatego dobrą praktyką jest konwertowanie grafik na nowoczesne formaty, takie jak WebP, które pozwalają na zmniejszenie wielkości bez utraty jakości, lub SVG w przypadku kształtów wektorowych i logotypów.

    Jeśli chodzi o pliki wideo, unikaj umieszczania dużych wideo na stronie, a żeby skrócić czas ładowania umieść film w zewnętrznym serwisie, takim jak YouTube.

    Jeżeli na Twojej stronie znajduje się dużo grafik, zdjęć i filmów, możesz uruchomić skrypt odpowiedzialny za tzw. lazy loading, który powoduje, że obrazy i pliki wideo ładują się, kiedy użytkownik przewinie stronę do części, w której się znajdują, zamiast w momencie wejścia na stronę. Dzięki temu początkowe ładowanie strony www jest znacznie szybsze.

    Aby poprawić szybkość ładowania strony internetowej, unikaj tworzenia powielonych treści na stronie, a także nadmiaru przekierowań, szczególnie tzw. łańcuchów przekierowań. W praktyce oznacza to, że należy minimalizować ilość przekierowań na przykład ze strony A na stronę B, następnie ze strony B na stronę C, i tak dalej.

    Możesz również wykorzystać pamięć podręczną przeglądarki użytkownika, czyli włączyć buforowanie po stronie przeglądarki. W ten sposób po wejściu na każdą kolejną podstronę przeglądarka użytkownika będzie ładowała wczytane już wcześniej pliki (np. logo na stronie), a dodatkowo pobierane będą tylko te, które wcześniej nie były dostępne. Ta operacja nie tylko zwiększa szybkość ładowania strony www dla jej użytkownika, ale dodatkowo odciąża serwer. Cache przeglądarki można włączyć na kilka sposobów, na przykład dodać odpowiednią instrukcję w pliku .htaccess na serwerze.

    Często zapominamy o wtyczkach, które są zainstalowane na serwerze – nawet jeśli w danym momencie z nich nie korzystamy, wciąż mogą one wpływać na szybkość ładowania strony www. Dobrą praktyką jest ograniczenie ilości wtyczek do minimum. W tym celu upewnij się, że nie masz zainstalowanych kilku wtyczek, które robią to samo – przykładowo w większości przypadków wystarczy tylko jedna wtyczka zawierająca narzędzia analityczne, a nie kilka. Część wtyczek można także zastąpić autorskimi kodami, które będą miały taką samą funkcję, ale z mniejszym obciążeniem dla strony – należą do nich na przykład wtyczki pozwalające na umieszczenie na stronie internetowej slidera.

    Kolejnym sposobem na zwiększenie szybkości ładowania witryny jest optymalizacja i minifikacja kodu HTML, CSS i JavaScript. Polega ona głównie na umieszczenie stylów CSS i skryptów JavaScript w jednym osobnym pliku, a także usunięciu zbędnego kodu, spacji, przecinków czy komentarzy – w tym celu można wykorzystać wtyczki, aplikacje internetowe, lub zoptymalizować kod samodzielnie. Na tej samej zasadzie warto przyjrzeć się, czy strona nie ładuje niepotrzebnych elementów, na przykład niewykorzystanych fontów, i zrezygnować z dodatkowych funkcjonalności strony, które nie są istotne dla użytkownika. Kod strony po minifikacji może ważyć nawet kilkadziesiąt procent mniej, co już wpływa pozytywnie na szybkość wczytywania strony.

    Różne skrypty potrafią znacząco obciążać witrynę i wydłużać czas wczytywania się. Zastanów się, czy na pewno potrzebujesz skryptu mierzącego kliknięcia, personalizującego reklamy, śledzącego aktywność użytkownika, a do tego widgetów z social media i skryptu czatu pojawiającego się nie tylko na podstronie kontaktu, ale i na każdej innej. Niektóre lub nawet wszystkie z tych skryptów mogą okazać się niepotrzebne, biorąc pod uwagę treść i cel istnienia Twojej strony, lub można je zastąpić innymi, mniej obciążającymi witrynę www rozwiązaniami.

    Czas Ładowania Strony Wpływa na:
    • pozycje w Google
    • pozycje w Ads
    • konwersje
    • wizerunek firmy
    Darmowy Audyt Twojej Strony!
    Bezpłatna wycena!

    Zadzwoń teraz!